• Dampbåten «Farmanden» fra Drammen, fotografert utenfor kaia til Schwencke & Co's Eftf. på Børsholmen i Asker, antakelig idet båten var i ferd med å legge fra kai.  Båten har stålskrog som er malt i en mørk farge, riktignok med unntak av koøyefeltet på det overbygde akterdekket.  På det åpne fordekket, mellom kranene forut og styrhuset ligger en delt tønner, som antakelig er lastet om bord fra Børsholmen.  Her hadde nemlig Schwencke & Co. en fabrikk som produserte bek og andre tjærebaserte produkter.  Transporten mellom kaia og fabrikkbygningene lengre oppe på holmen foregikk på en trallebane, som vi ser skinnegangen til nederst til venstre i bildeflata.  På kaia skimter vi et par digre vedstabler.  Veden var viktig for å oppnå nødvendig varme i retortovnene.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Dampbåten «Farmanden» fra Drammen, fotografert utenfor kaia til Schwencke & Co's Eftf. på Børsholmen i Asker, antakelig idet båten var i ferd med å legge fra kai. Båten har stålsk...