• Fra kaia til Schwencke & Co's Eftf. på Børsholmen i Asker, antakelig i midten av 1920-åra.  Schwencke & Co. var et firma som produserte og forhandlet bek og andre tjærebaserte produkter.  I 1924 ble mye av produksjonen flyttet fra Kongshavn sør for Oslo til Børsholmen, hvor den ildsfarlige virksomheten kunne videreføres i betryggende avstand i forhold til annen bebyggelse.  Så vel råstoffer som ferdige produkter måtte fraktes til og fra holmen sjøvegen. Derfor bygde firmaet kai på et egnet sted ved stranda.  Herfra bygde Schwencke & Co. trallebane til produksjonslokalene høyere oppe på holmen.  På dette fotografiet ser vi to lektere (lasteprammer), som lå fortøyd ved kaia.  Ved siden av dem lå to robåter, og på land (til høyre i bildet) var en litt større båt trukket opp på land.  Den lekteren som lå nærmest kaia var fullastet med tønner.  Her later det til å ha vært et par karer i arbeid med lasting og lossing.  På den ytterste lekteren, hvor det tilsynelatende ikke var mennesker da fotografiet ble tatt, sto ei rekke med tønner som avgrensning for en bakenforliggende vedhaug (muligens tyrirøtter).  På stranda, like innenfor kaia, ligger det noe som kan minne om et skur i meget skrå vinkel, antakelig en konstruksjon som er flyttet til holmen der den ble midlertidig plassert i skrånende terreng.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fra kaia til Schwencke & Co's Eftf. på Børsholmen i Asker, antakelig i midten av 1920-åra. Schwencke & Co. var et firma som produserte og forhandlet bek og andre tjærebaserte prod...