• Haug av tyrirøtter i snødekt furuskog vinterstid, antakelig i nærheten av Rørosbanens trasé gjennom Østerdalen.  Til høyre i bildet, skimtes et slags skur.  Opptaket er gjort i vintersesongen, på snødekt mark.  Tyriveden var antakelig brutt foregående sommer, og skulle leveres til Østerdalens Tredestillasjoner A/S - ØTAS - som hadde sitt hovedanlegg på Vindheia, vest for Elverum.  Tyrirøttene var råstoff i en produksjonsprosess der sluttproduktene var tjære, trekull og terpentin.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Haug av tyrirøtter i snødekt furuskog vinterstid, antakelig i nærheten av Rørosbanens trasé gjennom Østerdalen. Til høyre i bildet, skimtes et slags skur. Opptaket er gjort i vin...