• Fotografi fra Norsk Fløtingsforbunds ekskursjon ved Flisa-vassdraget 27. september 1954. Fotografiet viser ekskursjonsdeltakerne - antakelig funksjonærer fra fellesfløtingsforeningene - i samtale på et av ekskursjonens stoppesteder.  13-14 menn, de fleste med nikkersbukser og frakker eller dressjakker, og alle med hatt, står i mindre grupper, på en steinete elvebredd med tett skog i bakgrunnen.  Flere av mennene står med ryggen til eller med skyggen fra hattebremmen ned i ansiktet, slik at det er vanskelig å identifisere dem.  Enkelte har vi likevel greid å kjenne igjen.  Lengst til høyre (i lang, grå frakk) står disponent Per Vestby fra Stangeskovene, som var direksjonsformann i Haldenvassdragets Fløtningsforening.  Til venstre for ham (med mørk frakk som er åpen i fronten) står Olav Flotten, som var fløtningssjef i Namsen Fellesfløtningsforening.  Mannen med lang, lys frakk og stokk i venstre hånd foran (til venstre for) de to førstnevnte er Augustin Paulsen-Næss, administrerende direktør i Haldenvassdragets Fløtningsforening.

Da disse fotografiet ble tatt hadde Flisavassdraget en femdel av Glommas fløtingskvantum, gjennomsnittlig 225 000 kubikkmeter i året.  Av dette ble cirka 45 000 kubikkmeter fløtet far Halsjøen og tverrelvene i den øvre delen av vassdraget.  Glomma fellesfløtingsforening hadde utført en rekke utbedrings- og forbyggingsarbeider i åra like etter krigen.  Effekten av dette var at fløtinga kunne gjennomføres i løpet av en seksukersperiode, mens en hadde brukt dobbelt så lang tid 50 år tidligere.  Dette var viktig, for Flisavassdraget var fattig på magasiner, og fløtingas effektivitet var derfor i betydelig grad avhengig av vårflommer med begrenset varighet.  "Elveforbedringsarbeidene" gav i tillegg til forkortet fløtingssesong også en økonomisk gunstig tilleggseffekt, nemlig at det hadde vært mulig å redusere bemanninga fra 200-300 til 70-80 mann i perioden mellom 1900 og 1950.  Flisavassdraget ble på 1950-tallet regnet som Glomma fellesfløtingsforenings best utbygde sidevassdrag.
    Photo: Folkestad, Martin / Anno Norsk skogmuseum

Fotografi fra Norsk Fløtingsforbunds ekskursjon ved Flisa-vassdraget 27. september 1954. Fotografiet viser ekskursjonsdeltakerne - antakelig funksjonærer fra fellesfløtingsforening...