• Sidevassdrag i Flisavassdraget i Åsnes, fotografert i forbindelse med Norsk fløtningsforbunds ekskursjon 28. september 1954.  Det er noe usikkert hvilket sidevaassdrag akkurat dette fotografiet er fra.  Tidlig i 1950-åra fikk Glomma Fellesfløtingsforening utført en del "elverensingsarbeid" med bulldoser i dette området.  Maskinen skjøv stein fra den sentrale delen av elvefaret ut mot kantene, slik at vassdraget fikk et mer avgrenset løp uten store steinblokker som kunne skape hindringer for fløterne.  Da dette fotografiet ble tatt kom fem av deltakerne på Norsk Fløtningsforbunds ekskursjon gående langsetter den jevntskrånende, steinete elvebredden (tre i mellomgrunne, to lengre bak).  Karene er kledd i frakker og har hatter på hodet.

Da disse fotografiet ble tatt hadde Flisavassdraget en femdel av Glommas fløtingskvantum, gjennomsnittlig 225 000 kubikkmeter i året.  Glomma fellesfløtingsforening hadde utført en rekke utbedrings- og forbyggingsarbeider.  Effekten av dette var at fløtinga kunne gjennomføres i løpet av en seksukersperiode, mens en hadde brukt dobbelt så lang tid 50 år tidligere.  Dette var viktig, for Flisavassdraget var fattig på magasiner, og fløtingas effektivitet var derfor i betydelig grad avhengig av vårflommer med begrenset varighet.  "Elveforbedringsarbeidene" gav i tillegg til forkortet fløtingssesong også en økonomisk gunstig tilleggseffekt, nemlig at det hadde vært mulig å redusere bemanninga fra 200-300 til 70-80 mann i perioden mellom 1900 og 1950.  Flisavassdraget ble på 1950-tallet regnet som Glomma fellesfløtingsforenings best utbygde sidevassdrag.
    Photo: Folkestad, Martin / Anno Norsk skogmuseum

Sidevassdrag i Flisavassdraget i Åsnes, fotografert i forbindelse med Norsk fløtningsforbunds ekskursjon 28. september 1954. Det er noe usikkert hvilket sidevaassdrag akkurat dett...