• Tømmerkjøring med hest i vinterskog.  Fotografiet er tatt fra ei åpen flate der en kjøreveg for hest går innover i en granskog.  Sentralt i fotografiet ser vi en dølahest med slede på veg innover i skogen.  Ettersom kjørekaren går bak doningen er det vanskelig å se om det dreier seg om en stutting eller en rustning der "geita" (baksleden) er lagt oppå "bukken" (forsleden), men det er tydelig at her kjøres det tomreipes.  Hesten og karen er med andre ord på veg mot ei lunne lengre inne i skogen for å hente mer virke.  Fotografiet er publisert som postkort.  Bildeflata har ingen tekstinformasjon om hvor fotografiet kan være tatt.

På baksida av kortet finnes en liten påtrykt oval med produsentfirmaets navn: "ENEBERETTIGET H. Abel CHRISTIANIA".  Kortet er adressert "Til Karl Kr. Granli, Slemdal 1909" og har påskriften "Glædelig jul og et got nytaar ønskes av den ven Jakob Soltand".  Manglende frimerke innebærer at det er tvilsomt om kortet noen gang ble sendt.
    Photo: Abel, Hans Holtermann / Anno Norsk skogmuseum

Tømmerkjøring med hest i vinterskog. Fotografiet er tatt fra ei åpen flate der en kjøreveg for hest går innover i en granskog. Sentralt i fotografiet ser vi en dølahest med slede...