• Tømmerkjøring med hester og tømmerrustninger (den todelte sledetypen "bukk og geit").  Fotografiet er tatt på ei åpen, snødekt flate der det stikker opp enkelte kvister, hvor tømmervegen går nesten diagonalt fra øverst til høyre mot det nedre hjørnet til venstre.  Her ser vi bakparten på en mørk hest (antakelig dølarase) forspent et lass med forholdsvis lange barkete tømmerstokker, som er forankret i både bukk (forslede) og geit (bakslede) med kjettinger og bjønnbindsel.  Bak sleden går en tømmerkjører.  Bak denne ekvipasjen følger fire andre, med samme type trekkdyr, samme sledetype og tømmerkjørerne gående eller rettere sagt stående (på grunn av fotografens behov for lange eksponeringstider) bak lassene.  Mye tyder på at den avbildete tømmerkjøringa foregår ved bredden av et is- og snødekt vassdrag.  På en åskam i bakgrunnen vokser det granskog med en del snø i kronene. På den mørke skogen, øverst til høyre i bildeflata, er fotografiet signert med kvite bokstaver "6185 Eneberettiget 1907 Wilse Xania".  Det registrerte fotografiet er en postkortversjon med enkelte blå blekkflekker og en innskrift utført med svart tusj på den kvite snøflata nederst i høyre hjørne.

På baksida er kortet adressert til "Frk. Christiane Andersen, Knapfabriken, Porsgrund".  Her finner vi også følgende budskap: "Kære Christiane.  Vi kommer ikke i Aften, hvilket jeg er meget bedrøvet over.  Venligst Hilsen Thorvald Rasmussen".  Kortet er frankert med et oransjefarget, treøres posthornmerke, som er poststemplet i Porsgrunn 6. november 1908.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Tømmerkjøring med hester og tømmerrustninger (den todelte sledetypen "bukk og geit"). Fotografiet er tatt på ei åpen, snødekt flate der det stikker opp enkelte kvister, hvor tømme...