• Oversiktsbilde fra Lillestrøm.  Fotografiet er tatt fra en bakkekam (Rudsberget) ned mot Nitelva, der det ligger tømmer, så vel i flåter på vannet som i stabler på land.  På motsatt side av vassdraget ligger et par digre hus, antakelig sagbruksbygninger, noe blant annet en kjerratkonstruksjon indikerer.  Også her ligger det en del tømmer- eller materialstabler ut mot vassdraget.  Et tog med damplokomotiv er i ferd med å passere jernbanebrua over Nitelva.  Bak toget skimtes flere sagbruksbygninger.

På ei kvit flate under motivet er stedsnavnet "Lillestrøm" påtrykt med røde bokstaver.  Under dette navnet har avsenderen skrevet følgende melding: «Gode Søbak! Kommer Lørdag Aften med Hurtigtoget om Du og Johan vil hente os.  Hilsen M. P. Øyen».  Øverst til venstre på bildeflata er kortet datert «Kristiania 8/10 03».  Det er adressert til «Hr. E. Søbak, adr. Hr. L. D. Kluver, Trondhjem».  Kortet er frankert med et femøres posthornmerke.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«Lillestrøm N. K. No. 525»