• Fra førerhuset på maskinentreprenør Jørgen Ødegaards rammestyrte Valmet-traktor.  Gjennom frontruta ser vi felle-, kviste- og kappeaggregatet, som henger ytterst i en lang hydraulisk arm.  Da dette fotografiet ble tatt hadde maskinføreren kappet et grantre, der rotstokken var kvistet og klar for kapping.  Vi ser at stokken henger i en posisjon der det er mulig for føreren å se endeflata.  Dette var viktig for at maskinføreren kunne vurdere om det forekom rotråte, og dermed behov for avkorting inntil en nådde frisk ved.  I dette tilfellet ser det ikke ut til å ha vært noe slikt behov.  I forgrunnen, inne i førerhuset, ser vi monitoren som gav føreren informasjon om stokken og kappeforslag.  Fotografiet er tatt 5. augsust 2009.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Fra førerhuset på maskinentreprenør Jørgen Ødegaards rammestyrte Valmet-traktor. Gjennom frontruta ser vi felle-, kviste- og kappeaggregatet, som henger ytterst i en lang hydrauli...