• Maskinentreprenør Jørgen Ødegaard fra Elverum (opprinnelig fra Venabygda i Ringebu) i førerhuset på sin hogstmaskin, en rammestyrt Valmet-modell.  Ødegaard sitter i en komfortabel, polstret stol med armlener, med hendene på spaker som brukes til å styre maskinens arbeidende komponenter.  Foran seg har han en monitor hvor han får opp informasjon om det virket han feller, kvister og kapper, slik at han kan behandle det på en måte som gir størst mulig salgsutbytte for oppdragsgiveren.  Førerhuset har store vinduer, som gir god oversikt rundt maskinen og god skjerming mot maskinstøy, nedbør og kulde.  Dette bildet ble tatt en augustdag, og Ødegaard arbeidet i T-skjorte.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Maskinentreprenør Jørgen Ødegaard fra Elverum (opprinnelig fra Venabygda i Ringebu) i førerhuset på sin hogstmaskin, en rammestyrt Valmet-modell. Ødegaard sitter i en komfortabel,...