• Ettgreps hogstmaskin i arbeid i Ulvåsen i østre Elverum, 5. august 2009.  Fotografiet er tatt skrått forfra.  Vi ser maskinentreprenør Jørgen Ødegaards rammestyrte Valmet-traktor med en lang, hydraulisk arm som er montert ved sida av førerhuset.  I ytterenden av denne armen sitter et hogst-, kviste- og kappeaggregat.  Ved hjelp av dette aggregatet holder føreren et grantre hvor han nettopp har kvistet rotstokken i en horisontal posisjon, cirka en meter over bakken.  Dette fotografiet ble tatt idet denne delen av stammen ble kappet ved hjelp av et sagsverd med et hurtigroterende kjede.  I forgrunnen ser vi en del sagstokker som er lagt noenlunde samlet på bakken, der de vil ble hentet med en lassbærende traktor med tømmerkran.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Ettgreps hogstmaskin i arbeid i Ulvåsen i østre Elverum, 5. august 2009. Fotografiet er tatt skrått forfra. Vi ser maskinentreprenør Jørgen Ødegaards rammestyrte Valmet-traktor m...