• Ettgreps hogstmaskin i arbeid i Ulvåsen i østre Elverum, 5. august 2009.  Fotografiet er tatt fra sida, fra en posisjon på høyde med den rammestyrte Valmet-traktorens bakpart.  Traktoren har tre hjulakslinger, to på forparten og en på bakparten.  Den bakerste bærer motoren, mens førerhuset og den hydrauliske armen med aggregatet i ytterenden er plassert bak på forparten.  Da dette fotografiet ble tatt holdt maskinen et nykappet grantre en drøy meter over bakken.  Rotstokken var kvistet ved hjelp av kraftige kniver som omsluttet stammen mens stokken ble drevet forbi av hjul i aggregatet.  Etter kvisting av en høvelig standarlengde fikk føreren opp en kappeforslag på en monitor i førerhuset.  Ved å trykke på en knapp kunne han akseptere kappeforslaget, og den nykvitete delen av stammen ville bli kappet ved hjelp av et sagsverd med hurtigroterende kjede som satt nederst i aggregatet.  Deretter fortsatte prosessen på samme måte videre mot toppen av treet.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Ettgreps hogstmaskin i arbeid i Ulvåsen i østre Elverum, 5. august 2009. Fotografiet er tatt fra sida, fra en posisjon på høyde med den rammestyrte Valmet-traktorens bakpart. Tra...