• Fra Sagfallet i det lille vassdraget Anda (uttales Ana) på Storsjøens østside i Ytre Rendalen.  Her renner elva bratt nedover gjennom et berglandskap før den 70-80 meter lavere når den nedenforliggende innsjøen like sør for bruket Andråstøa.  Øverst i dette fallet lå Andrå-gardenes oppgangssag.  Høsten 1963 ble denne saga, i sterkt forfallen tilstand, demontert og flyttet til det daværende Norsk Skogmuseum i Elverum. Da dette fotografiet ble tatt var sagtomta er fortsatt synlig i terrenget på den sørvestre side av elva, like bak gamle Andrå skole.  Dette bildet er fra motsatt side av vassdraget (nordøst) og viser en kvernstein som ble funnet i forbindelse med museets befaring.  Mye tyder på at Andrågardene en gang må ha hatt sagbruk på den ene sida av Sagfossen og kvernhus på den andre.  En stokk som lå fastkilt under en del steiner lå oppå kvernsteien.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Fra Sagfallet i det lille vassdraget Anda (uttales Ana) på Storsjøens østside i Ytre Rendalen. Her renner elva bratt nedover gjennom et berglandskap før den 70-80 meter lavere når...