• Fra Sagfallet i det lille vassdraget Anda (uttales Ana) på Storsjøens østside i Ytre Rendalen.  Her renner elva bratt nedover gjennom et berglandskap før den 70-80 meter lavere når den nedenforliggende innsjøen like sør for bruket Andråstøa.  Fotografiet er tatt fra den sørvestre sida av vassdraget, mot det stedet der oppgangssaga til Andrå-gardene lå.  Denne sterkt forfallne saga ble høsten 1963 demontert og flyttet til det daværende Norsk Skogbruksmuseum i Elverum.  Bildet viser fallet og en del mosegrodde stokker som allerede i 1963 var så dårlige at de ikke ble tatt med til museet.  Her ser vi rester av den rektangulære tømmerkassa som tjente som fundament for den øvre delen av saghuset (tømmerinntaket) og bakenfor den tømmerfundamentet for den øvre delen av vassrenna (foran og til høyre for det kvitskummende fossevannet).
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Fra Sagfallet i det lille vassdraget Anda (uttales Ana) på Storsjøens østside i Ytre Rendalen. Her renner elva bratt nedover gjennom et berglandskap før den 70-80 meter lavere når...