• Provisorisk bingetørkeanlegg med vifte, plassert med ei låvebru av betong som tak, og følgelig like inntil gavlveggen på en låve.  De kvadratiske betongsøylene på begge sider av tørkeanlegget er bærekonstruksjoner for det lange låvebruspennet.  Bingetørka er formet som ei stor, rektangulær trekasse med yttervegger av bordlemmer.  Innvendig er veggene foret med bølgeblikkplater (jfr. SJF-F. 001966).  Det blåses luft inn i tørkekammeret fra ei diger elektrisk vifte, som er montert ved den ene tverrveggen på bingeanordningen.  På bakken, til venstre for vifta, står et hygrometer, som ble brukt til å kartlegge fuktigheten i konglebeholdningene.  Slike bingetørkeanlegg ble brukt i tilknytning til et av de provisoriske konglemottakene Statens skogfrøverk fikk etablert sesongen 1964-65.  Løsningen ble antakelig valgt etter erfaringer fra det store kongleåret 1953-54, da det ble sanket mengder av kongler som ble sendt på jernbanevogner til Hamar jernbanestasjon.  Da var leveransene av fuktige kongler så hyppige at Skogfrøverkets folk ikke greide å få tømt vognene raskt nok, sjøl om virksomheten ble oppbemannet slik at en kunne arbeide døgnkontinuerlig med treskiftsordning.  Ved det neste store frøåret - 1964-65 - ble det derfor investert i bingetørker.  Disse tørkene var av en type som egentlig var beregnet på korntørking.  De ble plassert i regioner hvor det ble organisert midlertidige konglelagere.
    Photo: Fystro, Ingvar / Anno Norsk skogmuseum

Provisorisk bingetørkeanlegg med vifte, plassert med ei låvebru av betong som tak, og følgelig like inntil gavlveggen på en låve. De kvadratiske betongsøylene på begge sider av tø...