• Konglebeholder med hygrometer.  Fotografiet er tatt ved et provisorisk konglemottak som ble etablert sesongen 1964-65, da Statens skogfrøverk fikk tilbud om usedvanlig store kongleleveranser.  Løsningen ble antakelig valgt etter erfaringer fra det store kongleåret 1953-54, da det ble sanket mengder av kongler som ble sendt på jernbanevogner til Hamar jernbanestasjon.  Da var leveransene av fuktige kongler så hyppige at Skogfrøverkets folk ikke greide å få tømt vognene raskt nok, sjøl om virksomheten ble oppbemannet slik at en kunne arbeide døgnkontinuerlig med treskiftsordning.  Ved det neste store frøåret - 1964-65 - ble det derfor investert i bingetørker.  Disse tørkene var av en type som egentlig var beregnet på korntørking.  De ble plassert i regioner hvor det ble organisert midlertidige konglelagre.  På fotografiet ser vi hvordan hygrometere ble brukt til å overvåke fuktigheten i beholdningene av grankongler.
    Photo: Fystro, Ingvar / Anno Norsk skogmuseum

Konglebeholder med hygrometer. Fotografiet er tatt ved et provisorisk konglemottak som ble etablert sesongen 1964-65, da Statens skogfrøverk fikk tilbud om usedvanlig store kongle...