• Fra «det nye» frølageret ved Skogfrøverket på Hamar.  Frøverksbygningen ble bygd i begynnelsen av 1950-åra, og sto ferdig til bruk i 1953.  I 1967 ble det imidlertid tilbygd en liten fløy med kontorer og kjøkken, samt spise- og møterom.  I kjelleren under disse rommene foreslo frøverksbestyrer Ingvar Fystro og arkitekt Arnljot Castberg at det skulle bygges et fryserom.  Her ble frøet plassert i hermetisk lukkete blikkbeholdere med påmalte nummer og påhengte etiketter.  Numrene refererte til et register, som fortalte hva slags frø som var i den enkelte beholderen, og etiketten gav samme type informasjon.  Beholderne ble stablet, to og to oppå hverandre, i lette reoler av tre.  Frølageret skulle ha fryseritemperatur, cirka 20 minusgrader.  Dette er bakgrunnen for at frøverksbestyreren hadde parkas, skjerf og lue på seg da han ble fotografert mens han inspiserte lageret.  Fotografiet er antakelig tatt i 1981.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fra «det nye» frølageret ved Skogfrøverket på Hamar. Frøverksbygningen ble bygd i begynnelsen av 1950-åra, og sto ferdig til bruk i 1953. I 1967 ble det imidlertid tilbygd en lit...