• Rjukan jernbanestasjon i Tinn i Telemark.  Rjukan, eller Såheim som stedet en gang ble kalt, ble utbygd tidlig på 1900-tallet, da Sam Eyde på vegne av Norsk Hydro kjøpte fallrettigheter i elva Måna i Vestfjorddalen, for å kunne videreutvikle en industriell virksomhet som allerede var i god gang på Notodden. Et viktig ledd i denne satsinga var jernbaneforbindelsen mellom de to stedene, Rjukanbanen eller Vestfjorddalsbanen, som den opprinnelig ble kalt.  Denne banestrekningen ble åpnet i 1909 og var i drift til 1991.  På den 30 kilometer lange strekningen over Tinnsjøen gikk jernbanevognene på ferje.  Rjukanbanen var ellers Norges første normalsporede elektriske jernbane, noe som illustreres av ledninger i forgrunnen på dette fotografiet.  Statsjonsbygningen er et toetasjes trehus med saltak.  Den har dør midt på langveggen ut mot perrongen, og en veranda i annen etasje over denne døra.  På verandaveggen er skiltet med stasjonens navn - Såheim - og høyde over havet påsatt.  Til venstre på bildet ser vi stasjonens pakk- og godshus.  Mellom stasjonsbygningene, nærmere elva, skimter vi ei uthusrekke fra et gardstun som sto her før Rjukan ble industristed.  På motsatt side av elva ligger en del større trevillaer, antakelig bygd for funksjonærskiktet i det nye samfunnet.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«Parti fra Rjukan Jernbanestation»

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to