• Skøyteløperen Torstein Seiersten fra Brandbu på Hadeland, fotografert under et stevne på Bislett stadion i Oslo, antakelig i 1950-åra.  Seiersten er iført mørk, tettsittende trikot med "NORGE" med kvite bokstaver på ryggen.  På hodet har han ei tettsittende, kvit skøytelue med flaggfargene - rødt, kvitt og blått - i striper på fronten.  På hendene har han kvite strikkevotter.  Løperen har et innbitt uttrykk i ansiktet, og han veiver med armene, antakelig for å drive opp farten mot slutten av et løp.  I bakgrunnen står publikum tett på tribuner bak et nettinggjerde.  Over den lyse isflata i forgrunnen til venstre har noen skrevet "Torstein Seiersten, Brandbu, Født 22-2-31" med grønn kulepenn.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"Torstein Seiersten Brandbu Født 22-2-31"

2 comments

• Er dette da Torstein nesten ble verdensmester på skøyter på Bislett, var det ikke i 1957? Han ble nr. 4 etter 3 russere, men bare så vidt bak i sammendraget!!!
  • Det er nesten riktig det Bjørn Johnsen skriver. Den eneste feilen er at det var under VM 1956 (på Bislett). Hadde han løpt 10000 m 8,7 sekunder raskere, ville han ha blitt mester!