• Detaljbilde som viser pottebrett på aluminiumsrammer med armeringsnett som bæreskikt, utendørs i Alstahaug planteskole på Helgeland sommeren 2008.  Anlegget leverer både ett- og toårige granplanter.  Ettåringene sås i mars inne i planteskolens veksthus.  Plantene ble hentet ut midt på sommeren, slik at de skulle kunne stå der og utvikle seg framover høsten.  Deretter tas de inn på kjølelager.  De blir salgsklare påfølgende vår.  Planter som sås seinere på sommeren trenger to års utviklingstid.  De overvintrer utendørs den første vinteren.  Da dette fotografiet ble tatt var 30-40 prosent av produksjonen ved Alstahaug planteskole ettåringer, mens de resterende 60-70 prosentene var toåringer.  Mange kjøpere foretrakk toåringene, for de hadde noe større stammediameter og virket mer robuste.  For planteskolen innebar overvintringa ute en større risiko enn for planter som ble tatt inn på fryselager om høsten.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Detaljbilde som viser pottebrett på aluminiumsrammer med armeringsnett som bæreskikt, utendørs i Alstahaug planteskole på Helgeland sommeren 2008. Anlegget leverer både ett- og to...