• Interiør fra et av vekshusa ved Alstahaug planteskole sommeren 2008.  Fotografiet er antakelig tatt i slutten av juli måned, like etter den andre såinga.  I den høyre halvdelen av veksthuset står det pottebrett med forholdsvis nysådd gran.  Første såing av dette treslaget sto i veksthuset fra mars måned, og ble flyttet over til aluminiumsrammer utendørs i juni.  Der sto de og vokste seg ferdige utover høsten.  Årets andre avling ble altså sådd i juli, der de skulle rekke å oppnå en lengde på seks-sju centimeter før de ble flyttet ut.  Disse plantene skulle selges som toåringer.  Vanlig norsk gran utgjorde i 2008 cirka 90 prosent av produksjonen ved Alstahaug planteskole.  I den venstre halvdelen av veksthuset står det et parti med fjelledelgran.  Også den skal stå i to år før den er salgsklar.  I tillegg til de to nevnte treslagene leverte Alstahaug planteskole sitkagran og lutzgran til skogreisingsarbeid, samt bergfuru til bruk i utsatte kyststrøk.  Etter at omsetningen av disse skogdannende treslagene gikk ned har Tore Frisli Hov satset en del på nisjeproduksjon av arter som brukes mer i park- og prydsammenheng.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Interiør fra et av vekshusa ved Alstahaug planteskole sommeren 2008. Fotografiet er antakelig tatt i slutten av juli måned, like etter den andre såinga. I den høyre halvdelen av ...