• Forsøksfelt med gran- og eikeplanter i Stockholm revirs planteskole.  Fotografiet ble tatt i forbindelse med ei befaringsreise i 1945.  Plantesenga i midten av bildet har granplanter som er dyrket fram av frø fra utvalgte bestand.  Plantene sto først to år i såseng, før de ble ompriklet og fikk stå to sesonger i denne plantesenga.  På begge sider av senga med granplanter er det senger med ettårige eikeplanter.  I bakgrunnen ser vi fire menn, antakelig skogfunksjonærer, som står og diskuterer plantematerialet.

Fotografiet er hentet fra et kartotek som ble samlet av Waldemar Opsahl, som var statskonsulent for skogkultursektoren fra 1936 til sin død i 1954.  Arkivet ble overlatt til Norsk Skogbruksmuseum i Tore Fossums bestyrertid.  Opsahl har antakelig tatt de fleste av bildene i arkivet.  Materialet består av pappkort med opplimte kopier av svart-hvitt-fotografier.  Kortet med dette fotografiet på er merket "A. K. 74".  Under bildet er det påklistret en liten kvit papirstrimmel med påskriften:

"2/2 gran i mitten av utvalda bestånd.  Bruksvara, medelvarianter, närmast gran från Varms Gunnarstorp.  Längst bort gran från Sjuenda.  Gransengen flankeras på båda sidor av 1/0 ek från Johannishus fideikommis i Blekinge län.

Enander.

Stockholm revirs planteskole 1945, fot. W. O. "
    Photo: Opsahl, Waldemar / Anno Norsk skogmuseum

"2/2 gran i mitten av utvalda bestånd ... "