• Fra skogplanteskolen på Ervik i Troms.  Denne planteskolen ble etablert like etter 2. verdenskrig, som et supplement til Fagerlidal planteskole, som også ble drevet av Troms skogselskap.  Målet var å få fart i planteproduksjonen «etter tyskerne skograseringer».  Fylkesskogselskapet så særlig behov for større produksjon av planter for kystområdene.  Etter å ha vurdert flere lokaliteter bestemte en seg i 1946 for å kjøpe jordevegen som tilhørte Ervik skole av Trondenes herredsstyre.  Her så en potensial for en årsproduksjon på en million barrotplanter på friland.  I tillegg til kystbygdene i Sør-Troms mente skogselskapets styre at den nye planteskolen ville få et marked i Lofoten og Vesterålen, der det bare fantes en liten privat skogplanteskole. 

Fotografiet viser et jordbruksareal.  I forgrunnen ei eng med innslag av blomster.  I kanten av denne enga står det parkert ei tralle og en traktortilhenger, like ved hjørnet av en driftsbygning (ved høyre bildekant).  Bakenfor ser vi åkrer i lett skrånende terreng, muligens med skogplantesenger.  I bakgrunnen en skogkledd åsrygg. 

Fotografiet er hentet fra et kartotek som ble samlet av Waldemar Opsahl, som var statskonsulent for skogkultursektoren fra 1936 til sin død i 1954.  Arkivet ble overlatt til Norsk Skogbruksmuseum i Tore Fossums bestyrertid.  Opsahl har antakelig tatt de fleste av bildene i arkivet.  Materialet består av pappkort med opplimte kopier av svart-hvitt-fotografier.  Kortet med dette fotografiet på er merket «A. K. 67» og «(1425)».  Under bildet er det påklistret en liten kvit papirstrimmel med påskriften:

«Ervik planteskole, fot. W. O. 1950.»
    Photo: Opsahl, Waldemar / Anno Norsk skogmuseum

«Ervik Planteskole.»

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits
Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to