• Sirkelsag for tømmerskur, sett fra sida.  Bladspindelen er opplagret i en rektangulær, kasseliknende konstruksjon med spaltekniv i bakkant og med en brettliknende overdekning som er hengslet opp i to bakenforstående stolper med kjettinger.  Til høyre for bladet, like under brettet sagstokkene ble ført fram mot bladet på ser vi hjulet til stillmaskinen.  Ved å dreie på dette hjulet kunne sagmesteren justere posisjonen til ei anleggsplate bak styrebrettet, og dermed justere dimensjonen på den trelasten som ble skåret.  Fotografiet er tatt i et åpent sagskur, hvor vi ser mot en skogkant med et skur med pulttak i bakgrunnen.

Fotografiet inngår i en lysbildeserie (bildeband) som handler om sikringstiltak ved skur på sirkelsager, «Vern ved tømmersirkelsager».  Denne serien ble produsert av Landbruksdepartementets film- og billedkontor i 1957 med Gunnar Bjerkelund som fagkonsulent.  I det medfølgende tekstheftet, som skulle være til støtte for lærere og instruktører som brukte bildeserien i undervisningssammenhenger, har bildet fått følgende tekstkommentar:

«SLIK VAR DET OFTE FØR
Dette er en vanlig tømmersirkelsag med overdekning, spaltekniv og bladstyre slik som de tidligere var alminnelige i bruk her i landet.»
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«På denne måten er det også farlig.»