• Nærbilde av det arbeidende leddet på en radrenser ved Sønsterud planteskole, Åsnes i Hedmark. Sommeren 1947 tok Sønsterud plantskole i bruk en slik mekanisk radrenser, som ble trukket av en Ferguson-traktor.  Radrenseren hadde kniver som skar av ugrasrøttene mellom planteradene like under jordoverflata.  Knivene kunne erstattes av klør som smuldret jorda, hvis den var for hard.  Traktormontert radrenserutstyr tok bare ugraset mellom planteradene.  I og like inntil radene ble det imidlertid fortsatt rensket med fingrene og med enkle håndredskaper.

Fotografiet er fra en lysbildeserien "Mekanisert planteskoledrift", som ble produsert av Landbrukets film- og billedkontor, antakelig med tanke på undervisningsbruk.  Dette er serie nummer 45 i produksjonsselskapets rekke av slike opplegg.  Tekstheftet som til serien har følgende kommentar til dette fotografiet:

"Nærbilde av mekanismen på radrenser.
Ugraser skjæres av like under jordoverflaten. "
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Nærbilde av det arbeidende leddet på en radrenser ved Sønsterud planteskole, Åsnes i Hedmark. Sommeren 1947 tok Sønsterud plantskole i bruk en slik mekanisk radrenser, som ble truk...