• Såsenger med ettårige planter.  Fotografiet er fra Sønsterud planteskole i Åsnes, Hedmark.  Fotografiet viser et vidt, flatt og sandig åkerareal hvor det er kjørt opp snaut to meter brede såsenger, som alle har sju sårader hvor det stikker opp ettårige planter.  Mellom såradene er det 70-80 centimeter brede gangarealer for lukerne, som er oppkjørt av hjulene på de vidakslete Ferguson-traktorene planteskolen disponerte.  I bakgrunnen skimtes flere gardstun og en markant, skogbevokst åskam.

Fotografiet er fra en lysbildeserien «Mekanisert planteskoledrift», som ble produsert av Landbrukets film- og billedkontor, antakelig med tanke på undervisningsbruk.  Dette er serie nummer 45 i produksjonsselskapets rekke av slike opplegg.  Tekstheftet som til serien har følgende kommentar til dette fotografiet:

«Såsenger met ettårige planter.
Slik ser såsengene ut med ettårige planter.»
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Såsenger med ettårige planter. Fotografiet er fra Sønsterud planteskole i Åsnes, Hedmark. Fotografiet viser et vidt, flatt og sandig åkerareal hvor det er kjørt opp snaut to mete...