• Ferguson-traktor, såkalt "Gråtass", fotografert foran kontorbygningen ved Sønsterud planteskole i Åsnes, Hedmark.  Fotografiet er tatt mot traktorens bakpart, og det viser tydelig hvordan bakakslingen med de store, brede hjulene er forlenget, slik at doningen kan kjøres på flatene med plantesenger uten å gjøre skade på vekstene.  En arbeidskledd mann står ved siden av Gråtassen.

Fotografiet er fra lysbildeserien "Mekanisert planteskoledrift", som ble produsert av Landbrukets film- og billedkontor, antakelig med tanke på undervisningsbruk.  Dette er serie nummer 45 i produksjonsselskapets rekke av slike opplegg.  Tekstheftet som følger med har følgende tekst knyttet til dette fotografiet:

"Fergusontraktoren.
Først gjaldt det å finne en traktor som passet til formålet.  Valget falt på Fergusontraktoren, først og fremst fordi hjulene kan flyttes ut til en bredde på 1, 93 m og altså tillater brede såsenger.  Dessuten trenger denne traktoren liten vendeteig, har hydraulisk løfteinnretning og har liten vekt i forhold til trekkevnen så den ikke presser jorda meget sammen.

Bensindriften gir anledning til langsom kjøring, noe som var nødvendig for flere av redskapene. "
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Ferguson-traktor, såkalt "Gråtass", fotografert foran kontorbygningen ved Sønsterud planteskole i Åsnes, Hedmark. Fotografiet er tatt mot traktorens bakpart, og det viser tydelig ...