• Torgrim Mork og Ragnar Tveitan i styrhuset på slepebåten Triset.  Dette var den kraftigste båten Skiensvassdragets fellesfløtningsforening hadde.  Her sitter Mork ved spisebordet og slapper av, mens arbeidskameraten Ragnar Tveitan sitter til rors med blikket vendt framover. Gjennom vinduene ser vi en forholdsvis smal del av vassdraget nedenfor Løveid sluser.

Slepebåten Triset ble bygd i Nederland i 1983.  Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening kjøpte båten da den var ti år gammel, som en erstatning for slepebåten Einar Senior, som hadde vist seg dårlig egnet for drift i islagte farvann.  Fellesfløtningsforeningen kjøpte båten "as is - where is" fra et konkursbo.  På dette tidspunktet var den registrert under navnet "Geto".  Det var Fellesfløtningsforeningen som gav båten navnet Triset, etter en lokalitet ved innsjøen Bandak.  Båten hadde hatt et brannhavari i 1989, og det var etter dette at den fikk den kraftige 365 hestekrefters totakts dieselmotoren som Fellesfløtningsforeningen fikk så mye glede av. Maskinen skapte imidlertid mye støy, noe som satte sitt preg på arbeidsmiljøet.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Torgrim Mork og Ragnar Tveitan i styrhuset på slepebåten Triset. Dette var den kraftigste båten Skiensvassdragets fellesfløtningsforening hadde. Her sitter Mork ved spisebordet o...