• Torgrim Mork i arbeid på akterdekket av slepebåten Triset, som med en totakts dieselmotor med 365 hestekrefter var den kraftigste slepebåten Skiensvassdragets fellesfløtningsforening hadde.  Torgrim ordner slepetauet.  I denne delen av vassdraget ble tømmeret slept i to lenker a 20 bunter.  I det trange løpet på veg ut fra Hølen nedenfor Løveid sluser ble det brukt vaier til slepinga.  Når en kom lenger ned, i litt mer åpent farvann, ble vaieren forlenget med et slikt tau.  Av hensyn til propellvannet var det nemlig en fordel med en viss avstand mellom båten og slepet.

Slepebåten Triset ble bygd i Nederland i 1983.  Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening kjøpte båten da den var ti år gammel, som en erstatning for slepebåten Einar Senior, som hadde vist seg dårlig egnet for drift i islagte farvann.  Fellesfløtningsforeningen kjøpte båten "as is - where is" fra et konkursbo.  På dette tidspunktet var den registrert under navnet "Geto".  Det var Fellesfløtningsforeningen som gav båten navnet Triset, etter en lokalitet ved innsjøen Bandak.  Båten hadde hatt et brannhavari i 1989, og det var etter dette at den fikk den kraftige 365 hestekrefters totakts dieselmotoren som Fellesfløtningsforeningen fikk så mye glede av.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Torgrim Mork i arbeid på akterdekket av slepebåten Triset, som med en totakts dieselmotor med 365 hestekrefter var den kraftigste slepebåten Skiensvassdragets fellesfløtningsforeni...