• Passasjerbåten Skarsfos på veg oppover Skiensvassdraget.  Fotografiet er tatt fra vannet (slepebåten Fridtjof) mot Skarsfos, som nettopp har kommet ut av "overkanalen" fra Løveid sluser.  På båtens overdekk skimtes en god del turister.  Langs strendene til venstre for båten ligger lenker med tømmerbunter, som skal "spilttes" i kortere enheter (fem og fem), for å kunne føres gjennom slusekamrene.  I bakgrunnen skimtes spiret på Løveid kirke mot en skogkledd ås (Fantekjerringkollen).

MS Skarsfos, som vi ser på dette fotografiet, ble bygd ved Fevig Jernstøperi ved Grimstad i 1907-08.  Fartøyet er 65 fot langt og hadde opprinnelig en 180 hestekrefters dampmaskin.  Kontrahenten var Norsk Hydro, som fikk transportert fartøyet i elementer på en lekter til Notodden, og derfra, med femten hester og stort besvær videre til Tinnoset, hvor elementene ble klinket sammen.  Deretter gikk båten mellom Mæl - kaianlegget Hydro hadde nedenfor Rjukan - og Tinnoset som slepebåt og isbryter fra 1908 til 1983.  I 1990 overtok Asbjørn Lia det som var igjen av fartøyet - skroget og motoren.  Med lite kapital og stor egeninnsats bygde han om MS Skarsfos fra fraktefartøy til turistbåt.  Skarsfos har siden 2000 hatt plass ved Hjellebrygga i Skien, og derfra har den gått turer mot Kragerø i den ene retningen og oppover den kanaliserte delen av Skiensvassdraget i den andre.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Passasjerbåten Skarsfos på veg oppover Skiensvassdraget. Fotografiet er tatt fra vannet (slepebåten Fridtjof) mot Skarsfos, som nettopp har kommet ut av "overkanalen" fra Løveid s...