• Tore Larsen (i oransje kjeldedress) går på oppankrete tømmerbunter, antakelig ved innløpet ("overkanalen") til Løveid sluser i Skiensvassdraget.  De store slepene fra Norsjø ble først lagt mot land ved Rugla, der vassdraget smalnet.  Derfra ble det hentet med den lille slepebåten Fridtjof, og trukket mot Løveid sluser i ei eller to lenker a 20 bunter i hver vending.  Der måtte lenkene deles opp i enda mindre enheter (fem og fem bunter) for å kunne føres gjennom slusekamrene.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Tore Larsen (i oransje kjeldedress) går på oppankrete tømmerbunter, antakelig ved innløpet ("overkanalen") til Løveid sluser i Skiensvassdraget. De store slepene fra Norsjø ble fø...