• Fra Hølen, nedenfor Løveid sluser i Skiensvassdraget.  Her ble tømmer, som nettopp hadde kommet ned gjennom slusene, samlet.  Slusekamrene hadde bare plass til lenker med fem og fem bunter.  I Hølen ble disse enhetene koplet sammen igjen i lenker på tjue bunter, som ble trukket inn mot land og forankret der.  Derfra ble de hentet med en slepebåt, to og to kjeder a tjue bunter av gangen.  Større slep var det vanskelig å ta videre herfra, for ved utløpet av Hølen var det trangt og grunt.  I bakgrunnen ses den lille slepebåten som ble brukt til å trekke sammen lenkene fra slusene med.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Fra Hølen, nedenfor Løveid sluser i Skiensvassdraget. Her ble tømmer, som nettopp hadde kommet ned gjennom slusene, samlet. Slusekamrene hadde bare plass til lenker med fem og fe...