• Buntfløting av tømmer med slepebåt i Skiensvassdraget høsten 2005.  Fotografiet er tatt fra Nautesundbrua.  Det viser slepebåten Triset med et såkalt "elveslep", som besto av fem rader med tjue tømmerbunter i hver, altså til sammen 100 bunter.  Under sjøfløting besto slepene av ti kjeder a førti bunter - altså til sammen 400 bunter, cirka 7 000 kubikkmeter tømmer.  Grunnen til at elveslepene gjennom Sauerelva var så mye mindre var at dette var et trangt og forholdsvis grunt farvann.  Fotografiet viser slepet og båten bakfra.

Slepebåten Triset ble bygd i Nederland i 1983.  Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening kjøpte båten da den var ti år gammel, som en erstatning for slepebåten Einar Senior, som hadde vist seg dårlig egnet for drift i islagte farvann.  Fellesfløtningsforeningen kjøpte båten "as is - where is" fra et konkursbo.  På dette tidspunktet var den registrert under navnet "Geto".  Det var Fellesfløtningsforeningen som gav båten navnet Triset, etter en lokalitet ved innsjøen Bandak.  Båten hadde hatt et brannhavari i 1989, og det var etter dette at den fikk den kraftige 365 hestekrefters totakts dieselmotoren som Fellesfløtningsforeningen fikk så mye glede av.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Buntfløting av tømmer med slepebåt i Skiensvassdraget høsten 2005. Fotografiet er tatt fra Nautesundbrua. Det viser slepebåten Triset med et såkalt "elveslep", som besto av fem r...