• Fra Skiensvassdragets fellesfløtningsforenings utislagsplass på Nesøya ved Notodden.  Fotografiet viser tømmermåler Leiv Ryen på ei rampe, hvor han skal bedømme fastmasseprosenten i et tømmerlass.  Tømmerbilen står parkert ved siden av rampa.  Prosessen dreier seg om å måle lassets lengde, høyde og bredde, for deretter å vurdere hvor stor del av volumet som er slipvirke.  Dette var en anerkjent målemetode, som særlig ble brukt på tømmer som skulle til treforedlingsindustrien.

Tømmermåler Leiv Ryen er iført grønn og blå arbeidsdress med refkleksband rundt armer og bein.  Han er fotografert idet han måler bredden på lasset med en lang målestav.  I den høyre handa holder han ei svart mappe, som antakelig inneholder skjemaer han skal fylle ut.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Fra Skiensvassdragets fellesfløtningsforenings utislagsplass på Nesøya ved Notodden. Fotografiet viser tømmermåler Leiv Ryen på ei rampe, hvor han skal bedømme fastmasseprosenten ...