• Fra Skiensvassdragets fellesfløtningsforenings utislagsplass på Nesøya ved Notodden.  Fotografiet viser Torgrim Mork, som er på veg fra en flytende tømmerbunt mot en "traktorbåt".  Slike båter ble brukt under arbeidet med å sette sammen slep, som skulle trekkes over Norsjø og ned til papirfabrikken Union i Skien.  Traktorbåten hadde kraftig motor og et robust skrog, som skulle tåle stadige sammenstøt med tømmerbuntene.  Midt i båten er det et deksel, som her er vippet framover.  Når båten var ute av drift ble dette vippet tilbake, slik at det dekte vitale komponenter, og farkosten kunne ligge ute uansett vær.
Denne traktorbåten ble gitt til Notodden Utvikling etter at fløtinga på vassdraget opphørte.  Den er trukket på land og står som et monument på en del av området som er ombygd til offentlig badeplass.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Fra Skiensvassdragets fellesfløtningsforenings utislagsplass på Nesøya ved Notodden. Fotografiet viser Torgrim Mork, som er på veg fra en flytende tømmerbunt mot en "traktorbåt". ...