• Fra Skiensvassdragets fellesfløtningsforenings utislagsplass på Nesøya ved Notodden.  Fotografiet viser Torgrim Mork, som knytter en attenmeters stålvaier, som skal brukes til å binde sammen et større slep for transport over Norsjø.  Terje Sjøvaag, den siste lederen for Skiensvassdragets fellesfløtingsforening, skildret prosessen slik i et intervju med Norsk Skogmuseum:

"De blei først knytt fast i et band som var rundt en bilbunt, altså et vaierbind.  Så blei det slått rundt enden av en tømmerstokk med et halvstikk, - ikke dobbelt, men enkelt halvstikk.  Så blei det slått inn på en stokk på neste bilbunt - i lengderetningen - også med et enkelt halvstikk.  Og så blei det på den samme stokken, på den andre enden av lasset, slått et nytt halvstikk igjen. Sånn atte en attenmeter gikk over tre bunter.  Og så begynte du da med neste attenmeter, for å fortsette bortover sånn. " I tillegg til de attenmeters vairene som ble brukt i lengderetningen, ble slepene surret sidevegs med 3-4 millimeter tjukk ståltråd.

Det var vanlig at de ferdige slepene her besto av ti kjeder a førti bunter - altså til sammen 400 bunter, cirka 7 000 kubikkmeter tømmer.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Fra Skiensvassdragets fellesfløtningsforenings utislagsplass på Nesøya ved Notodden. Fotografiet viser Torgrim Mork, som knytter en attenmeters stålvaier, som skal brukes til å bi...