• Liten slepebåt som trekker fem bunter ubarket grantømmer fra tømmeropplaget som gikk under navnet Damfossen i Hjellevannet i Skien mot Skien sluse.  Til Damfossen ble det trukket tømmerslep med to ganger tjue - altså til sammen førti bunter.  Fra disse slepene ble det deretter løsnet fem og fem bunter, som ble sluset gjennom Skien lense.

I bakgrunnen Hjellevannet, hvor båtene "Victoria" og "Henrik Ibsen" ligger til kai. Bakenfor kaia ses noe av sentrumsbebyggelsen i Skien.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Liten slepebåt som trekker fem bunter ubarket grantømmer fra tømmeropplaget som gikk under navnet Damfossen i Hjellevannet i Skien mot Skien sluse. Til Damfossen ble det trukket t...