• Skien sluse, sett ovenfra eller i strømretningen.  Fotografiet er tatt fra Hjellevannet, mot innløpet til slusene, gjennom øvre sluseport.  Fem bunter er i ferd med å sige fra det øvre mot det nedre slusekammeret, og den midtre sluseporten står nesten vidåpen.  Ved bildets øverkant skimtes ei vegbru som kunne heises opp når det gikk høye båter gjennom slusa.  Ved tømmerslusing kunne imidlertid trafikken gå uforstyrret.  I bakgrunnen, under brua, skimtes vaktrommet til slusevokterne.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Skien sluse, sett ovenfra eller i strømretningen. Fotografiet er tatt fra Hjellevannet, mot innløpet til slusene, gjennom øvre sluseport. Fem bunter er i ferd med å sige fra det ...