• Tømmer i Skien sluse.  Denne slusa hadde ett kammer, som skulle utlikne høydeforskjellen mellom det ovenforliggende Hjellevannet og det nedenforliggende Bryggevannet.  Fotografiet er tatt ovenfra, fra vakthuset for slusevokterne, mot den nedre sluseporten og Bryggevannet.  I eksponeringsøyeblikket var slusekammeret fullt.  Terje Sjøvaag fra Skiensvassdragets fellesfløtingsforening sto ved sluserekkverket til venstre i bildet og holdt tilbake den fremste av fem tømmerbunter mens vannstanden i kammeret ble senket ved uttapping via bunnlukene.  Poenget var at tømmeret ikke skulle få sige så langt inn mot de bakoverslående portene at disse ikke lot seg åpne når vannivået i slusekammeret var i plan med vannivået i Bryggevannet.  Erfaring hadde nemlig vist at dersom tømmeret lå helt framme i kammeret når det ble tømt, så var det nesten umulig å få det tilbake igjen.  I så fall måtte en bruke nokkehjulet, som Sjøvaag står ved siden av.  Dette innebar ekstraarbeid, men ble heldigvis sjelden nødvendig.  Til høyre i bildet en av de gamle teglsteinsbygningene som i sin tid huset produksjonsaktivteter ved papirfabrikken Union Co.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Tømmer i Skien sluse. Denne slusa hadde ett kammer, som skulle utlikne høydeforskjellen mellom det ovenforliggende Hjellevannet og det nedenforliggende Bryggevannet. Fotografiet ...