• Betongbru over nesten tørt elveløp i bratt terreng.  Brua består av ei armert betongplate med sidevanger i samme materiale.  Til venstre i forgrunnen er det støpt en skrå ledemur som skal bidra til at flomvann føres mot bruåpningen i stedet for å grave nytt far til venstre for brua. I bakgrunnen en svingete grusveg med ei markert skjæring i markdekket til høyre.

Dette fotografiet inngikk i en undervisningsserie, som ble produsert og distribuert av Landbrukets Film- og Billedkontor i 1984.  Med serien fulgte det et teksthefte, som antakelig ble skrevet av Trond Smidt og Dagfinn Olsen, på oppdrag fra Landbrukets Film- og Billedkontor.  I tekstheftet er dette fotografiet koplet til følgende tekst:

"Betongbroer.
Betongplatebroer krever m, indre vedlikehold enn trebroer og stålbjelkebroer.  Betongbroer må imidlertid repareres mens skadene er små.  Har armeringen fått skader kan en reparasjon bli meget kostbar.

Styrken og kvaliteten på armeringen er ofte umulig å anslå på gamle betongbroer.  Vær oppmerksom på sprekker og rustflekker på undersiden av broen.  Begynner armeringen å bli synlig i brodekket, må det legges på et nytt slitelag av betong.  Vær nøye med rustfjerning og rustbeskyttelse av eventuelle stålbjelker.

På bildet ser vi at inn- og utkjøringsforholdene på denne broen er noe trange.  Med dagens tunge og stadig lengre transportutstyr er det svært viktig med god plass på hver side av broen for at kjøretøyet skal kunne komme riktig på broen (spore rett) og få en normal fordeling av akseltrykket. "

Denne teksten gir et godt innblikk i innsikter og holdninger som preget skogsarbeidet i norske fagmiljøer på 1980-tallet.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"Vedlikehold av skogsbilveier nr. 1559"