• Opptiningsutstyr for gjenisete stikkrenner i form av en biltilhenger med to kjeler, en slangetrommel og ei oransje plastbøtte.  Her er det antakelig snakk om å produsere damp som skal tine en kanal gjennom stikkrenna.  Tilhengeren er koplet til en Volvo herregårdsvogn.  En mann med svarte bukser, rød genser, rød Trysil-lue og digre hansker står ved tilhengeren, klar til å starte opptiningsarbeidet.  Ved snøplogkanten til venstre for ham et spett og en spade.  Dette tette renneinnløpet skimtes helt nederst til venstre i bildet.

Dette fotografiet inngikk i en undervisningsserie, som ble produsert og distribuert av Landbrukets Film- og Billedkontor i 1984.  Med serien fulgte det et teksthefte, som antakelig ble skrevet av Trond Smidt og Dagfinn Olsen, på oppdrag fra Landbrukets Film- og Billedkontor.  I tekstheftet er dette fotografiet koplet til følgende tekst:

"Tining av stikkrenner.
En stikkrenne som er friosset igjen må tines opp før snøsmeltingen starter for alvor.  Det er om å gjøre å få til et lite hull.  Når vannet begynner å renne, utvides som regel hullet hurtig og isen i stikkrennen forsvinner.

Ulike metoder for rørtining finnes.  En effektiv metode er å smelte isen med damp. Mest brukt nå er en propanfyrt kjele på en tilhenger eller på traktorens trepunktsoppheng.  Ved hjelp av påmonterte slanger kan en da smelte et hull i isen gjennom hele rennen slik at vannet begynner å renne (hullet vil da utvide seg raskt).  Dersom en trekker en plastslange gjennom rennen og fester denne i begge ender, vil dette lette tinearbeidet.  Dampen vil raskt varme opp rundt slangen og gi passasje for vann/evt. kan slangen trekkes ut.  Til dennemetoden kan også eksos fra bil/traktor benyttes ved at en bruker en overføringsledning som er tilpasset. "

Denne teksten gir et godt innblikk i innsikter og holdninger som preget skogsarbeidet i norske fagmiljøer på 1980-tallet.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"Vedlikehold av skogsbilveier nr. 1559"