• Interiør fra A/S Buskerud Papirfabrikk på Åssida i Drammen (den gang i Lier kommune).  I 1937 ble papirmaskinen ved denne fabrikken fullstendig ombygd, særlig for å kunne kjøre maskinen med større driftshastigheter og dermed oppnå større produksjonsvolumer.  Fotografiet er tatt under ombyggingsarbeidet.  Det viser den delen av maskinsalen hvor papirmaskinens tørkeparti har stått.  Da fotografiet ble tatt var denne delen av maskinen demontert og en diger lem var lagt over maskingrava for å gi muligheter for passasje.  Langs veggen mot det som til da hadde vært transmisjonsrom hadde arbeiderne satt opp et trestillas.  Vi ser også inn gjennom en rundbuet døråpning mot dette rommet.  Til høyre for døråpningen står det en mann foran et elektrisk skap.  Dette ble levert av Siemens i forbindelse med ombyggingsprosessen.

Omlegging fra dampdrift til elektrisk energi preget mange papirfabrikker på denne tida.  I 1937 reklamerte Siemens i Papir-Journalen med at de hadde levert elektroviklere til Svelvik Papirfabrik, Brager Papirfabrik, Buskerud Papirfabrik, Saugbrugsforeningen (3 stk. ), Jarlsberg Paper Mills (2 stk. ) og Star Paper Mill.  Også Granfos Brug hadde bestilt slikt materiell.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«Maskinsal og transmisjonsrom 31/10-37»