• Interiør fra maskinsalen i A/S Buskerud Papirfabrikk på Åssida i Drammen (den gang i Lier kommune).  Fotografiet er tatt langsmed papirmaskinen på "driftssida", altså den sida der kun personale som var ansatt for å arbeide med papirmaskinen skulle bevege seg.  En plattform der det var mulig å gå til de enkelte maskinkomponentene uten å komme i berøring med underliggende aslinger "går innover i bildet", like til venstre for bildeflatas midtpunkt.  Bildet viser også tydelig hvordan den nærmeste akslingen er ført gjennom veggen til venstre i bildet.  I denne typen papirfabrikker hadde en parallelldrift fra akslinger som lå parallelt med alle papirmaskinens valser.  Dette innebar et stort forbruk av reimer og tok mye plass.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"1928 Papirmaskinen fra driftssiden"