• Portrett av administrerende direktør Øyvind Nossen, som var formann i De norske Papirfabrikanters Forening fra 1963 til 1968.  Nossen er fotografert i svart dressjakke og med kvit skjorte og svart slips.  Da fotografiet ble tatt var han antakelig om lag 50 år gammel, hadde sidekjemt hår og hornbriller av en type som var mye brukt i 1960-åra.

Øyvind Nossen var født i 1918.  Han studerte økonomi ved Norges Handelshøgskole og skrev hovedoppgave "Om krysstransport av tømmer".  Etter krigen kom han inn i treforedlingsindustriens bransjeorganisasjoner.  Han ble blant annet redaktør i tidsskriftet Norsk Skogindustri, der han uttrykte seg meget kritisk til periodens planøkonomi.  Ellers ledet han Skogindustriens Økonomiske Institutt.  I 1955 ble han ansatt som direksjonssekretær ved Saugbrugsforeningen.  I 1957 ble tittelen justert til soussjef og i 1960 ble han administrerende direktør ved denne bedriften.  I 1970-åra ivret Nossen for Saugbrugsforeningens engasjement i industrireisingsprosjektet Nye Tofte.  Han døde i 1977, bare 59 år gammel.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"ØYVIND NOSSEN Formann 21. mai 1963 - 24. mai 1968"