• Fra Utne sag, høvleri og trelastforretning i Rygge i Østfold.  Fotografiet viser nyanlegget, som ble reist etter at det opprinnelige bruket i 1952 ble ekspropriert som en del av grunnen til Rygge flystasjon.  Opptaket er gjort inne i saghuset.  Det viser antakelig en kjerrat som førte skurlasta fra sagbenken og videre, til høvling eller ut av huset for stabling.  I bakgrunnen ses de bordkledde bindingsverksveggene med vinduer oppunder raftet og takstoler av sammenboltet skurlast.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fra Utne sag, høvleri og trelastforretning i Rygge i Østfold. Fotografiet viser nyanlegget, som ble reist etter at det opprinnelige bruket i 1952 ble ekspropriert som en del av gr...