• Vestre Sorkens seterstue på Oppåvollen på Gutulisetra i Engerdal.  Dette er et forholdsvis langt anlegg, der seterstua er utført i lafteteknikk mens den bakenforliggende matstua/mjølkebua er murt i naturstein og delvis inngravd i bakken. Også den murte bygningsdelen har tømmer i gavlene.  Fotografiet er øyensynlig tatt i forbindelse med igangsetting av restaureringsarbeid.  En mann står ved døra mot midtgangen mellom seterstua og matstua/mjølkebua.  Foran ham ligger det muligens stein til reparasjon av av murverket.  En stige står reist mot taket og gråsteinspipa over peisen.

Gutulia ble nasjonalpark i 1968.  I 1972 dro fylkeskonservartor Per Martin Tvengsberg og museumsbestyrer Tore Fossum fra Norsk Skogbruksmuseum dro på befaring til Gutulisetrene, der de fotograferte og målte opp grunnplanene på bygningene.  Miljøverndepartementet bevilget 100 000 kroner til restaurering av Sorken-gardenes seterhus, som departementet hadde kjøpt i forbindelse med opprettelsen av Gutulia nasjonalpark.  Da finansieringa var i orden engasjerte Fossum tre lokale håndverkere som skulle sette bygningene i stand etter antikvariske prinsipper.  Håndverkerne var Ole Haugen, Johan Elgåen og Konrad Nilsen.  Bebyggelsen på Nedpåvollen og Lillebovollen ble restaurert noen år seinere, også med midler fra Miljøverndepartementet. At arbeidet startet på Oppåvollen skyldtes at forfallet var kommet kortere der enn på de to andre setervollene.  Denne prioriteringa hadde sammenheng med at både Fossum og håndverkerne følte behov for å vinne erfaring før de gav seg i kast med de mer forfalne bygningene på de to andre vollene.  Kulturavdelingen i Hedmark fylkeskommune startet utredningsarbeid med sikte på en ny restaureringsprosess høsten 2008.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Vestre Sorkens seterstue på Oppåvollen på Gutulisetra i Engerdal. Dette er et forholdsvis langt anlegg, der seterstua er utført i lafteteknikk mens den bakenforliggende matstua/mj...