• Seterstua til garden Vestre Sorken på Oppåvollen, Gutulisætra i Engerdal.  Fotografiet er tatt mot gavlveggen.  Vi ser tre veggfaste senger, riktignok bare enden av den som står lengst til venstre.  Oppunder raftet på langveggen er det ei hylle som bæres av knekter.  Den avbildete delen av rommet har to forskjellige vinduer.  På langveggen er det et tofags vindu med tre ruter i hvert fag - en vindustype som ble vanlig med empirestilen på 1800-tallet.  Dette vinduet er kvitmalt.  På gavlveggen er det er tofags vindu med seks ruter i hvert fag (her ses bare ett av fagene) - en smårutet sprosseinndeling som var vanlig fra slutten av 1700-tallet, men som var vært mye brukt fram til funkisens gjennombrudd midt på 1900-tallet.  Dette vinduet er umalt.  Det fotograferte interiøret er fra en del av seterstua som er laftet og utstyrt med åstak.  Konstruksjonen har også to langsgående slinder, en på hver side av rommet. Særlig langveggen og det laftete hjørnet har spor etter fuktinnsig.

Gutulia ble nasjonalpark i 1968.  I 1972 dro fylkeskonservartor Per Martin Tvengsberg og museumsbestyrer Tore Fossum fra Norsk Skogbruksmuseum dro på befaring til Gutulisætrene, der de fotograferte og målte opp grunnplanene på bygningene.  Miljøverndepartementet bevilget 100 000 kroner til restaurering.  Deretter engasjerte Fossum tre lokale håndverkere som skulle sette bygningene i stand etter antikvariske prinsipper.  Håndverkerne var Ole Haugen, Johan Elgåen og Konrad Nilsen.  Bebyggelsen på Nedpåvollen og Lillebovollen ble restaurert noen år seinere, også med midler fra Miljøverndepartementet.  At arbeidet startet på Oppåvollen skyldtes at forfallet var kommet kortere der enn på de to andre setervollene.  Denne prioriteringa hadde sammenheng med at både Fossum og håndverkerne følte behov for å vinne erfaring før de gav seg i kast med de mer forfalne bygningene på de to andre vollene.  Kulturavdelingen i Hedmark fylkeskommune startet utredningsarbeid med sikte på en ny restaureringsprosess høsten 2008.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Seterstua til garden Vestre Sorken på Oppåvollen, Gutulisætra i Engerdal. Fotografiet er tatt mot gavlveggen. Vi ser tre veggfaste senger, riktignok bare enden av den som står le...