• Delegasjon fra Rømskog kommune i Østfold på Norsk Skogmuseum, fotografert i forbindelse med at museet åpnet en kopi av brannvakttårnet på Haukenesfjellet i denne kommunen.  Rømskogingene er oppstilt foran tårnet og med hjørnet av skogvokterboligen fra Galten i Engerdal til venstre for seg.  Personene er fra venstre: Trygve Ekeheien, ordfører Nils Nilssen, skogbrukssjef, tidligere grunneier Inger Ramberg, snekker Øyvind Sand, tidligere grunneier og tidligere ordfører Johs. Ramberg (Arnt Astrup er skjult bak) og Aage Sundsrud fra styret i Indre Østfold avdeling av Den norske Turistforening.

Brannvakttårnkopien på Norsk Skogmuseum ble reist i samarbeid mellom museets vaktmestere og entreprenørselskapet Mesterbygg Hedmark vinteren 2007-2008. Prosjektet lot seg realisere takket være sponsormidler fra forsikringssekskapet Skogbrand,  materialtilskudd fra Moelven-konsernet og gratis maling og beis fra Jotun-fabrikken i Sandefjord.  Det originale tårnet ble bygd i 1953 og var i drift som brannovervåkingssted fram til 1976.  Seinere har det i en viss utstrekning vært brukt som kvilested for turgåere i området.  Etter at museet begynte å bygge sin kopi av anlegget innledet lokalmiljøet i Rømskog et samarbeid med Turistforeningen (DNT Indre Østfold) om restaurering og ominnredning med sikte på at tårnet skal kunne brukes som overnattingssted for brukere av "Grensestien".

Kopien på Norsk Skogmuseum ble innredet med en utstilling om skogbrann og skogbrannvern i tårnfoten og et vaktrom anno tidlig 1970-tall samt et peilerom med kartbord øverst, 11-12 meter over bakken.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Delegasjon fra Rømskog kommune i Østfold på Norsk Skogmuseum, fotografert i forbindelse med at museet åpnet en kopi av brannvakttårnet på Haukenesfjellet i denne kommunen. Rømskog...