• Forstkandidat og professor emeritus, Ivar Samset (1918-2015). Samset tok avsluttende eksamen på skogbrukslinja ved Norges Landbrukshøgskole i 1944. Etter en kort periode ved Østfold fylkesskogkontor, ett år som skogbrukslærer ved Buskerud landbruksskole og et par år som teknisk fylkesskogmester i Hedmark, ble han forsøksleder i Det norske skogforsøksvesen med driftsteknikk som arbeidsfelt. Her fikk han etter hvert professortittel.  Samset reiste mye i sitt arbeid og hentet inspirasjon for sitt arbeid fra mange land.  Han hadde også lederverv i IUFRO - «International Union of Forest Research Organizations».

Fotografiet ble tatt med tanke på publisering i forbindelse med Norsk Skogmuseums utgivelse av Samsets manuskript - «Fra muskler til maskiner i skogen».  Forfatteren poserer foran den rammestyrte traktoren han fikk importert fra Canada med tanke på forsøk med helstammelunning ved Meraker Brug tidlig i 1960-åra.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Forstkandidat og professor emeritus, Ivar Samset (1918-2015). Samset tok avsluttende eksamen på skogbrukslinja ved Norges Landbrukshøgskole i 1944. Etter en kort periode ved Østfol...