• Skogbrannvakttårnet på Hauknesfjellet i Rømskog i Østfold.  Fotografiet ble tatt i forbindelse med oppmålingsarbeid da Norsk Skogmuseum begynte å arbeide med planer om å bygge en kopi av tårnet på museumsområdet i Elverum.

Tårnet på Hauknesfjellet ligger 335 meter over havet med fin utsikt over vide skogtrakter. Det første tårnet på dette stedet ble reist i 1909, det neste i 1928.  Det avbildete tårnet skal etter informasjon i forsikringsselskapet Skogbrands arkiver å dømme være bygd i 1953.  Det er reist på et skjellett av stolper (rundtømmer) som er kledd med rødmalt horisontal bordkledning (vestlandspanel). I den øvre delen av tårnet er det innredet to rom - et oppholdsrom med utvendig balkong på fire sider og et overliggende utkikksrom under en takhatt med vinduer i alle himmelretninger. Dette fotografiet er tatt i oppholdsrommet i den øvre delen av tårnet.  Nederst til venstre i bildet ses den oppslåtte lemmen mot trappa som fører opp fra tårnfoten. Veggene i rommet er malt med lyseblå maling, mens golv- og taklister, dør- og vindusomramminger er kvitmalte. I hjørnet noenlunde sentralt på fotografiet henger et NGO-kart over området i målestokk 1:50 000.  Jernstenger på tvers av vindusåpningene kan tyde på at tårnet har hatt vinduslemmer vinterstid. Sofaen og salongbordet med termos og fotobag ble innsatt av grunneier Johs. Ramberg etter at brannoppsynet hadde opphørt og tårnet var tatt i bruk av turgåere.
    Photo: Løvold, Elisabet / Anno Norsk skogmuseum

Skogbrannvakttårnet på Hauknesfjellet i Rømskog i Østfold. Fotografiet ble tatt i forbindelse med oppmålingsarbeid da Norsk Skogmuseum begynte å arbeide med planer om å bygge en k...

Opprinnelig filnavn: 041029_Haukenesfjellet_skogbrannvaktstasjon_romskog_28. jpg

Original i trykkekvalitet er å finne på DVD 26.